HTML

A festménybecsüs ajánlásával

Festmény, rézkarc, akvarell, pasztell,olajkép,tempera festmények és rajz, tusrajz alkotások értékelése. Kossuth-díj, Munkácsy-díj, érdemes művész kitüntetést kapott, kortárs alkotók munkáinak bemutatása, kiállítások, művészeti könyvek ajánlása.

Friss topikok

Linkblog

Festmény-tempera festékkel, ahogy az egyiptomiak is csinálták!

2009.04.08. 21:29 képkereskedő

Festmény,tempera festékkel-festmények az ókortól napjainkig

 A tempera technika, ami nélkül nem fejlődhetett volna a festészet.

A temperát már az egyiptomiak, a görögök és a rómaiak is ismerték, ám használata csak a bizánci korban terjedt el széles körben.

Tulajdonképpen ettől kezdve kizárólag temperával festettek, mindaddig, amíg ki nem alakult az olajtechnika a XV. század végére.


Eredetileg a tempera szót mindazokra a színezékekre használták, melyeket "temperáltak", azaz kevertek s így festésre alkalmassá tettek.

A kazein-tempera, vagy más néven "túrófesték" készítésekor a pigment (színpor: általában finom szemcséjű kő-, fém zúzalék) anyagot tehéntúróval keverik, teszik festékké.

Ez a festék igen gyorsan szárad, tompa felületben köt meg, ezért nehéz vele finom tónusokat, színeket keverni, viszont spatulával vagy festőkéssel nagyvonalúbb foltok alakíthatók ki vele.

A valódi tempera tojással vagy tojásfehérjével kevert pigment, s ez a festés során vízzel hígítható. Olyan gyorsan szárad, hogy ez a festői technika alig tér el a rajztól. Előszeretettel alkalmazták középkori és kora-reneszánsz művészek.

Temperafestményeket gipsz és enyv keverékével, gessoalapozással alapoztak, ebben a vakító fehér alaprétegben rejlik a kép belső fényének titka.

A gessoalapozást több rétegben vitték fel a jól kiszáradt fatáblára, s az utolsó réteget zománc simaságúra csiszolták. Erre a rétegre rajzolták elő szénnel a vázlatot.

Temperafestéskor mindig világos alapra kerülnek a színek, a formákat érzékeltető monokróm (egyszínű) elő-rajz elkészítése után, egyes helyeire zöld aláfestés került, ez megfelelő semleges alapot biztosított a testszín árnyalatainak megfestéséhez.

A tempera túl gyorsan szárad ahhoz, hogy az ecsetnyomokat el lehessen tűntetni, ám a temperaképeknek pont ebben rejlik a jellegzetes varázsa.

Temperafestésre a hosszú szőrű sörte- és hajecsetek alkalmasabbak. Száradás közben a színek világosodnak, s teljes száradás után fénytelenek.

Ez a fénytelen, könnyű színhatás a temperaképek fő jellegzetessége. Gyorsan száradó átlátszatlan felületet ad (a freskóhoz hasonlóan). Színei ugyan fedik egymást, de utólagos javításra, keverésre nemigen van lehetőség.

A múlt század kiváló festői: Derkovits, Szőnyi,M.C.P újból előszeretettel alkalmazták a tempera technikát.

A
www.festmeny-rezkarc.com  webgaléria a fiatal tehetségek közül Dénes Attila Ferenc festő munkáit ajánlja az Ön figyelmébe! 

 
Tempera képek, tempera festmények  a  www.kepkereskedo.hu  webgaléria kínálatából!

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://wwwfestmeny-rezkarccom.blog.hu/api/trackback/id/tr561054716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása