Rajz, ceruzarajz
A leggyakoribb rajz a ceruzarajz.
A ceruza - hasonlóan a legtöbb rajzeszközhöz - a valóság színes képét egy színre egyszerűsítve adja vissza.
A grafit szürkéjének is számtalan árnyalata van.
A kemény ceruzák általában vékonyabb vonalak meghúzására nyújtanak lehetőséget, színük szürke, ezüstös. Minél puhább a ceruza, annál feketébb lesz a rajz.
A ceruzarajz előnye, hogy könnyen javítható.
A fába foglalt grafit-rudat először Angliában használták rajzolásra a 17. században.
Elődje a rómaiak stílusából (íróvesszejéből) kialakult ezüstceruza és az ólomvessző volt. Ezekkel az eszközökkel készültek a reneszánsz kor ma is megcsodált tanulmányrajzai.
A rajz lelke a vonal.
Még a művészek is inkább feljegyzésnek tekintették a rajzot, mint önálló művészi alkotásnak.
A modern értelemben vett rajz, mint önálló műfaj csak a reneszánszban jelent meg és a barokkban teljesedett ki.
Egyik legnagyobb művelője Rembrandt volt.
Az újabb idők kiváló rajzolói közül csak néhány nevet emelünk ki, akik mesterei voltak ennek a technikának. Különösen az illusztráció elterjedése óta jutott jelentős szerephez a rajz. Illusztrátor volt Doré, Daumier, Menzel és Toulouse-Lautrec is.
Leonardo így írt a rajzról: A rajzot nem elég tudománynak nevezni, hanem istenségnek, mert a teremtés minden látható művét újra tudja alkotni.
Fiatal, nagyon tehetséges alkotónk Németh Gábor aki a Képzőművészeti Egyetem Barcsay Jenő díjasa csodálatos férfi akt rajzaival van jelen , mint kiállító alkotónk.